b) Sejak
kemunculan Internet sejak pertengahan 90-an, dunia telah mengalami tranformasi
yang signifikan dari segi kaedah perniagaan, ekonomi, sosial dan politik.
Misalnya, e-dagang yang dijalankan melalui infrastruktur internet telah
menyebabkan landskap perniagaan berubah secara menyeluruh. Malaysia juga tidak
terkecuali dari dunia digital ini walaupun menghadapai pelbagai cabaran dan
halangan.
Huraikan secara terperinci penggunaan
e-dagang oleh usahawan-usahawan di Malaysia. Huraian, perbincangan dan cadangan
perlu mengandungi:
i. Sejarah dan evolusi e-dagang
ii. Kepentingan e-dagang dalam perniagaan.
iii. Tahap pengunaan e-dagang di Malaysia
iv. Cabaran/halangan penggunan e-dagang
v. Faktor-faktor pendorong penggunaan
e-dagang
vi. Kesimpulan
vii. Rujukan
i. Sejarah
dan evolusi e-dagang
E-dagang
mula diperkenalkan pada tahun 1994. Perkataan e-dagang juga turut dikenali sebagai “perdagangan
elektronik” telah mengalami perubahan mengikut peredaran masa. Pada awal
permulannya, perdagangan elektronik adalah merupakan satu bentuk urusniaga
komersial. Ianya telah digunakan bagi menghantar dokumen komersial seperti
pesanan pembelian atau invois secara di dalam talian.
Pada tahun 1998, perolehan daripada perniagaan
melalui atas talian e-dagang di Amerika Syarikat yang sebanyak US31 telah
meningkat sehingga US183 juta pada tahun 2003, iaitu sebanyak 500 peratus
peningkatan. Ini menunjukkan bahawa bahawa e-dagang adalah satu cabang
perniagaan serta pemasaran kini yang terpenting
bagi membantu sesebuah organisasi atau syarikat itu supaya dapat menembusi
sesebuah pasaran terutama pasaran di peringkat global.
Sejak
dari dulu lagi, umum telah diperkenalan dengan sistem perniagaan melalui
pembelian di kedai-kedai atau pasaraya-pasaraya serta pemilihan terhadap
barangan yang diperlukan.
Pada
permulannya, aktiviti-aktiviti e-dagang ini dijalankan dengan tujuan perniagaan
semata-mata bagi maksud pembelian melalui atas talian. Pada tahun 1990-an,
penggunaan e-dagang ini telah berkembang dengan begitu pesatnya dan menggunakan rantaian serta integrasi di antara
semua sama ada melibatkan pembeli, penjual dan seterusnya individu-individu yang menyediakan serta
perkhidmatan atau barangan berkenaan dan kini penggunaan e-dagang ini satu
keperluan di dalam hampir semua urusniaga. Pada permulaan perlaksanaan e-dagang
ini pada peringkat awal, hanyalah 2 % daripada 4.8 juta urusniaga perniagaan perniagaan
menggunakan e-dagang dalam menjalankan transaksi perniagaannya.
Pada
masa tersebut juga, banyak di kalangan masyarakat khususnya masyarakat Malaysia
begitu keliru dan tidak begitu yakin bagi memebuat pesanan akan sesuaut
barangan itu melalui penggunaan sistem transaksi secara elektronik kerana pada
masa itu terdapat banyak andain yang mengaitkan kes-kes penipuan serta fraud di
dalam urusniaga melalui atas talian seperti pemalsuan kad kredit atau penubuhan
syarikat palsu.
Sehinggalah
pihak bertanggungjawab telah meningkatkan tahap keselamatan terhadap perisian
mereka, dan juga turut dibantu dengan kemunculan teknologi enkripsi data seperti Secure
Socket Layer (SSL)
dan jugaSecure Electronic Transaction (SET). Perubahan tersersebut telah
memberi keyakinan kepada para penggunan untuk mengunakan sistem perniagaan
secara elektronik ini.
Akibat
daripada perubahan ini, sistem e-dagang ini telah berkembang menjadi suatu
aktiviti perniagaan yang dikenali sebagai “perdagangan web”.
Ini
adalah kerana pembelian barang boleh dilaksanakan melalui atas talian
Perkhidmatan-perkhidmatan barangan tertentu seperti pembelian tiket kapal
terbang, buku, kek, dan apa jua barangan kini boleh dijual dan boleh dipesan
melalui sistem atas talian ataupun internet. Sebaik sahaja menerima pesanan dan
menerima bayaran melalui penggunaan transaksi elektronik, barangan tersebut akan
dihantar terus kepada pelanggan. Fenomena ini memberi kepuasan yang tinggi
kepada pengguna khususnya bagi mereka yang tidak mempunyai masa untuk
mengunjungi kedai-kedai terbabit.
Banyak
lagi inovasi yang akan berlaku dalam tempoh yang singkat membabitkan penggunaan
e-dagang dalam kehidupan kita. Oleh yang demikian. kita melihat kerajaan
sentiasa berusaha meningkatkan minat rakyat untuk mendekati dan mengenali
teknologi maklumat khususnya internet dalam kehidupan seharian. Hal ini adalah
kerana, e-dagang menggunakan teknologi sebagai platform utama perkembangannya.
Justeru, pasaran utamanya adalah mereka yang menggunakan internet. Semenjak
tahun 1997, usaha telah dijalankan untuk meningkatkan penggunaan internet dalam
kalangan generasi muda. Kini, terdapat lebih sejuta rakyat Malaysia berdaftar
dengan syarikat yang membekalkan perkhidmatan internet seperti TMnet, JARING
dan sebagainya.
ii. Kepentingan
e-dagang dalam perniagaan.
Melalui
sistem E-dagang ini berupaya mengerakkan sesebuah perniagaan berjalan walaupun
tanpa mempunyai satu premis perniagaan yang besar atau memerlukan bilangan
pekerja yang ramai. Dengana memiliki kelengkapan IT yang sempurna dan bersesuaian
seperti komputer, modem dan talian telefon bagi kemudahan untuk akses kepada
Internet, maka produk dan perkhidmatan boleh diiklankan melalui Internet secara
dalal talian. Ini membolehkan jutaan pengguna melayari iklan yang dimasukkan di
dalam talian dan ini membolehkan mereka membuat pemilihan terhadap produk atau
perkhidmatan yang diperlukan. Sesuatu yang begitu menarik mengenai penggunaan
sistem E-Dagang ini ialah jumlah
pengunjung yang melayari sesuatu yang di iklankan itu mungkin boleh mencecah jutaan orang berbanding
dengan iklan yang dipaparkan melalui
surat khabar, majalah ataupun melalui edaran poster, risalah dan sebagainya.
Sistem
E-dagang kini telah digunakan secara meluas terutamnya di negara-negara barat
malahan ianyan diakui oleh syarikat antarabangsa dan pakar pasaran sebagai satu
sistem di dalam sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan. Di
bawah ini disenaraikan beberapa kepentingan serta kelebihana akan penggunaaan
sistem E-Dagang ini. Di antaranya ialah:
1. Mengatasi Masalah Jarak dan Masa serta
Kos Pengiklanan
Kemunculan
e-dagang adalah tepat pada masanya dan menguntungkan semua pihak. Memandangkan
prospek perniagaan e-dagang melangkau sempadan jarak, ia tidak semestinya
tertumpu di Bandar-bandar besar sahaja. Usahawan di kampung juga boleh
menjalankan perniagaan menjual sos cili, jagung manis serta ubi kentang ke luar
Negara hanya dengan melakukannya di rumah. Apa yang diperlukan adalah keupayaan
menguasai Internet dan e-dagang, serta teknik pengurusan dalam membungkus
produk, menghantar pesanan dan menguruskan akaun elektronik. Di sinilah kita
dapat melihat kekuatan sebenar perniagaan berteraskan e-dagang dalam memacu
ekonomi Negara melalui penglibatan lebih ramai usahawan kecil dan sederhana
dalam bidang perniagaan. Peniaga juga dapat menjimatkan kos pengiklanan.
Usahawan kini mampu mengiklankan produk ataupun perkhidmatan yang ditawarkan
oleh perniagaan mereka di laman-laman sosial seperti di Facebook dan Twitter dengan
pantas dan berkesan tanpa perlu mengeluarkan perbelanjaan yang agak tinggi.
2. Pasaran Yang Meluas
Secara
umumnya, pelanggan yang menggunakan e-dagang terdiri daripada mereka yang
menggunakan Internet. Di Malaysia, kita dapat melihat budaya masyarakat yang
membawa komputer riba (notebook)
ke mana-mana sahaja bagi memudahkan mereka melakukan urusan jual beli
menggunakan e-dagang. Banyak transaksi e-dagang yang melibatkan pelajar adalah
untuk pembelian buku, pakaian, makanan, dan perkakasan komputer. Ada juga
pembelian dibuat untuk barangan di luar Negara.
Prospek
pasaran yang luas ini juga tidak terhalang oleh faktor geografi sesuatu
kawasan. Hal ini adalah kerana semua produk yang diiklankan menerusi Internet
boleh dicapai oleh pengguna dari serata dunia. Sebagai contohnya, seorang
usahawan tani dari Selangor telah berjaya mendapat kontrak beratus ribu ringgit
setahun untuk membekalkan ubi kentang ke beberapa kilang tempatan yang
mengeluarkan produk makanan ringan berasaskan kentang. Usaha ini terhasil
apabila usahawa tersebut mengiklankan produknya menerusi Internet dengan
bantuan Jabatan Pemasaran Pertanian daerah. Kini, beliau boleh berbangga kerana
walaupun tidak mempunyai tahap pendidikan yang tinggi, beliau berjaya meneroka
dan menguasai pasaran pertanian khususnya ubi kentang yang dianggap sukar untuk
mendapat keuntungan besar.
Justeru,
pasaran yang luas telah membuktikan apabila usahawan menjalankan perniagaan
secara e-dagang dengan memenuhi permintaan pelanggan dari seluruh dunia. Usaha
membawa produk seperti belacan, rempah, kicap dan buah-buahan tempatan ke
pasaran antarabangsa bukan lagi impian malah boleh menjadi kenyataan seperti
mana yang produk-produk luar Negara dengan pelbagai jenis dan jenama boleh
menembusi pasaran tempatan sehingga ada yang boleh dibeli di kedai runcit di
kawasan pedalaman setiap negeri di Malaysia.
3. Mampu Mengurangkan Kos Perniagaan
Kebanyakan
usahawan khususnya bumiputera sering menghadapi masalah untuk memulakan
perniagaan disebabkan ketiadaan modal mencukupi. Peruntukan untuk menyewa
premis perniagaan bukanlah murah, selain daripada kos pengubahsuaian agar
premis kelhatan cantik dan mampu menarik perhatian pembelia. Kebanyakan produk
juga perlu dibayar secara tunai dan peniaga juga perlu menggaji pekerja bagi
membantu menguruskan perniagaan dengan lebih cekap. Semua ini jelas memerlukan
modal yang besar sebelum pulangan daripada perniagaan tersebut diperolehi.
Hal
ini menyebabkan kebanyakan orang tidak berminat menceburi bidang perniagaan
khususnya keusahawanan biarpun mereke mempunyai sumber yang boleh diniagakan.
Justeru, kaedah e-dagang boleh dipratikkan oleh golongan ini. Melalui e-dagang,
usahawan berpotensi untuk mendapatkan pelanggan amatlah besar. Sebagai
contohnya, usahawan yang mengiklankan produk cenderamata berasakan mengkuang di
Internet bakal mendapat pesanan daripada pihak-pihak yang berminat untuk
menjual produk tersebut di Negara mereka.
Dengan
ini, konsep e-dagang telah membuktikan bahawa usahawan bakal menerima tempahan
yang besar, bergantung kepada permintaan pasaran di dalam dan luar Negara tanpa
membina sebuah kilang, usahawan dapat dengan kemampuannya membawa produk
kecilnya menembusi pasaran dalaman mahupun antarabangsa. Oleh yang demikian,
perniagaan menerusi e-dagang tidak memerlukan kelengkapan yang besar seperti
kedai yang luas, jentera yang canggih, bilangan pekerja yang ramai dan
sebagainya. Kunci kepada dunia perniagaan telah dibuka dan peluang untuk rakyat
menikmati kekayaan menerusi teknologi maklumat kini terbuka dengan luasnya.
4. Peluang Berinteraksi Dengan Sektor Korporat
Perkembangan
dalam dunia ekonomi digital telah mendorong banyak syarikat tempatan dan luar
Negara membangunkan e-dagang masing-masing. Hal ini bagi menyediakan mereka
dengan persekitaran budaya perniagaan secara e-dagang yang dapat mengurangkan
kos, memperbaiki kecekapan operasi, meningkatkan kesetiaan pelanggan,
memperluaskan pasaran serta memberi keuntungan antara pembekal dan pengedar
produk.
Banyak
tapak laman web baru yang muncul dan menawarkan e-dagang sebagai satu cabang
pelaburan baru dalam perniagaan mereka. Beberapa syarikat tempatan seperti
Hitechniaga dan sebagainya telah membangunkan tapak web khusus untuk golongan
usahawan IKS mendirikan perniagaan di internet. Usaha ini dilihat sangat
bertepatan bagi menggalakkan golongan peniaga melibatkan diri dalam
persekitaran perniagaan secara digital.
Negara
juga beruntung kerana kini terdapat banyak graduan yang mempunyai kemahiran
tinggi dalam bidang teknologi maklumat berjaya membangunkan pelbagai perisian
yang berpotensi untuk diketengahkan ke peringkat antarabangsa. Malah, ramai
anak tempatan telah diambil bekerja oleh firma-firma besar seperti Intel,
Microsoft, DHL dan sebagainya telah menwujudkan satu komuniti pengguna internet
yang besar dan bertambah pada setiap tahun serta terus memberi sokongan terhadap
e-dagang di Malaysia.
iii. Tahap
pengunaan e-dagang di Malaysia
Malaysia kini telah mencatatkan peningkatan kadar di
dalam penggunaan perbankan Internet, dengan hanya 12.5 peratus pengguna
didapati tidak pernah menggunakan perbankan Internet sekurang-kurangnya sekali,
Institut Kewangan Asia (AIF).
Menurut sumber Berita Bernama Ogos 2016, perbankan
dalam talian digunakan secara berkala oleh satu pertiga atau lebih ramai
pengguna bagi membuat pembayaran di kedai iaitu sebanyak 36 peratus, manakala
akses kepada akaun masa nyata adalah sebanyak 35 peratus, pembayaran kad kredit
adalah sebanyak 35 peratus, pembayaran bil sebanyak 33 peratus dan carian untuk
produk dan perkhidmatan kewangan sebanyak 33 peratus. Kepesatan penembusan
jalur lebar ini telah membolehkan bank komersial tempatan memperkenalkan
perbankan elektronik di Malaysia. Walaupun sistem perbankan elektronik masih
diperingkat permulaan di laksanakan di Malaysia namun kemudahan ini di dalam
proses perkembangan seiring dengan kepesatan penggunaan E-dagang.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
(SKMM 2016) menggalakkan penggiat industri, termasuk pengendali perkhidmatan
pos dan kurier utama, untuk menyokong keperluan komuniti e-dagang dengan
mengeluarkan Antara muka Pemprograman Aplikasi (API). Perkhidmatan dengan API
boleh membantu meningkatkan pengalaman peniaga dan pengguna untuk kaedah lebih
fleksibel menghantar data pelaksanaan masa nyata. Dengan lebih banyak API diperolehi, ekonomi e-dagang akan dapat
dikukuhkan lagi, malahan ianaya dapat tumbuh dengan lebih cepat kerana lebih banyak
pengguna yang terdiri daripada peniaga dan pelanggan menggunakan platform
pelaksanaan e-dagang. Malaysia berada pada titik infleksi pertumbuhan e-dagang
dengan jualan runcit dalam talian pada kira-kira satu peratus berbanding 7.8
peratus di Eropah, China (7.2 peratus) dan Amerika Syarikat (5.8 peratus).
(Ketua Pegawai Komunikasi, Datuk Mohd Ali Hanafiah Mohd Yunus).
Sehubungan itu, Syarikat di Malaysia perlu
memanfaatkan laman web dengan aplikasi mudah alih bagi mengembangkan lagi perniagaan
mereka kerana beberapa kajian yang telah dijalankan mendapati bahawa Malaysia
merupakan satu daripada lima negara tertinggi di dunia yang mengakses internet
melalui telefon pintar. Pengarah Urusan Google Malaysia iaitu Sajith Sivanandan
mendapati bahawa berdasarkan kaji selidik pada tahun 2014 yang
dijalankan sebanyak 51 peratus penggunaan internet di Malaysia adalah
melalui telefon pintar, berbanding 39 peratus menggunakan komputer dan
menjadikan Malaysia sebagai negara nombor satu di dunia untuk akses internet
secara eksklusif menggunakan telefon pintar. (Utusan Oktober 2014)
Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia
(Matrade) juga menggesa perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menyertai program
platform e-Dagang bagi meluaskan lagi pasaran ke luar negara. (Utusan Online
Mei 2016). Dalam kajian Azilahwati Adam beliau berpendapat bahawa
perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) memainkan peranan penting terhadap
pembangunan ekonomi di Malaysia. PKS yang mana terdiri daripada pelbagai bentuk
perniagaan kecil dan sederhanan ini dilihat menjadi tulang belakang kepada
ekonomi sebuah negara yang membangun Malaysia.
iv. Cabaran/halangan
penggunan e-dagang
Terdapat
pelbagai masalah sama ada di pihak pengguna, mahupun pengusaha atau peniaga. Di
antara cabaran atau halangan terhadap penggunaan e-dagang adalah :-
1. Budaya Masyarakat Kurang Yakin Terhadap Sistem
Keselamatan E-Dagang
Masalah
budaya dan kekurangan pendedahan kepada Internet merupakan antara masalah yang
menjadi penghalang kepada kejayaan e-dagang di kalangan rakyat di Negara ini.
Walaupun Negara kita semakin maju, namun masih terdapat rakyatnya yang tidak
mahir dalam penggunaan komputer dan Internet khususnya rakyat yang tinggal di
kawasan luar Bandar. Disamping itu, budaya masyarakat di Malaysia lebih selesa
berinteraksi atau bersemuka dengan penjualnya semasa membeli sesuatu barangan.
Hasil
kajian yang telah dijalankan oleh SKMM (2010) mendapati, sebanyak 66.3 % pengguna
lebih gemar untuk membeli di kedai atau pasaraya membeli di Internet atau
secara on-line. Ini kerana pengguna masih lagi berasa kurang yakin dan risau
terhadap sistem keselamatan e-dagang. Keadaan ini tentunya berlawanan dengan
konsep pembelian menerusi perniagaan e-dagang. Melalui e-dagang segala urusan
penjualan dan pembelian dilakukan secara maya di mana tanpa bersemuka atau
mengenali antara satu sama lain, urusan penjualan dan pembelian berlaku.
2. Kekurangan Pengetahuan Dalam Konsep E-Dagang
Masalah seterusnya ialah kekurangan
pengetahuan dan pendedahan di kalangan pengguna tempatan berkaitan dengan
konsep e-dagang, lebih-lebih lagi di kawasan pendalaman. Biarpun kemudahan
Internet telah lama wujud, namun sebahagian daripada pengguna tempatan masih
tidak memahami konsep e-dagang dan cara ia berfungsi. E-dagang bukan satu
revolusi tetapi ia merupakan satu evolusi. Walaubagaimanapun, kebanyakan pengguna
internet dan vendor gagal dalam mempromosikan bahawa konsep e-dagang hanya
merupakan satu pengembangan kaedah jualan tradisi kepada jualan elektronik
dalam proses perniagaan.
3. Masalah Penipuan
Penipuan
lebih mudah berlaku dalam perniagaan melalui Internet. Ini disebabkan tiada
peluang berinteraksi secara terus antara pihak pembeli dan peniaga. Kegagalan
transaksi perniagaan apabila talian Internet tidak berfungsi dengan baik akan
menimbulkan kerisauan di kalangan pembeli. Selain itu, kebimbangan terhadap
kegiatan penggodaan, penipuan dan pembongkaran identiti/ maklumat pembeli serta
rahsia kewangan turut menjadi faktor penolakan di kalangan pengguna. Bagi pihak
peniaga pula, mereka juga berwaspada dengan pihak-pihak yang tidak
bertanggungjawab memanipulasi sistem ke arah keuntungan mereka. Begitu juga, system
money laundering yang
diperkenalkan oleh sesetengah pihak melalui penipuan.
4. Kos Internet Yang Tinggi
Kos akses kepada Internet yang agak mahal
menjadi penghalang kepada sesebuah organisasi perniagaan dan para pelanggan
bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan produk atau perkhidmatan sesebuah
perniagaan itu.. Para peniaga dan pelanggan akan menghadapi masalah sekiranya
kos bagi mengakses Internet melibatkan kos yang tinggi. Malah, ianya turut akan
membantutkan perkembangan penggunaan sistem e-dagang kerana elemen utama dalam di
dalam penggunaan sistem e-dagang ini ialah Internet. Sekiranya kos bagi
Internet mahal atau tinggi, ianya pastinya akan menyukarkan banyak pihak.
Selain itu, ianya turut penghalangan untuk pengguna membeli sesuatu produk atau
perkhidmatan menerusi Internet.
v. Faktor-faktor
pendorong penggunaan e-dagang
Faktor
– faktor pendorong kepada penggunana e-dagang ialah:
1. Individu
Faktor
individu terhadap penggunaan sistem e-dagang ini merujuk kepada pengguna yang
mampu dan boleh acces kepada internet melalui penggunaan media e-elektronik
seperti komputer peribadinya sendiri, laptop, netbook, telefon pintar dan juga
modem dan turut mempunyai akaun di lama web mana-mana syarikat atau organisasi yang
telah mengiklankan barangan atau perkhidmatannya menerusi internet. Perniagaan
yang dijalankan secara talian ini juga tidak mempunyai halangan dari aspek
geografi. Produk atau perkhidmatan yang dipasarkan melalui dalam talian ini
boleh dicapai oleh pengguna dari seluruh pelusuk dunia. Ini membolehkan
individu tersebut membeli-belah secara 24 jam daripada mana- mana lokasi.
Selain
daripada itu juga, sistem e-dagang turut menyediakan pengunanya dengan pelbagai
pilihan serta menyediakan produk atau perkhidmatan yang lebih murah yang mana
pengguna mamapu membuat perbandingan, penghantaran lebih cepat, maklumat yang
lebih terperinci, lelong, interaksi dengan pelanggan lain dan juga sebagainya.
Faktor
yang menyebabkan seseorang individu tersebut menggunakan e-dagang juga adalah
disebabkan stok dan juga keselamatan. Sebagai contoh, penggunaan internet boleh
menggantikan fungsi seorang broker saham. Urusan pembelian dan juga penjualan
saham boleh dilakukan tanpa melalui orang tengah.
2. Organisasi
Faktor
yang mendorong sesebuah organisasi menggunakan e-dagang dalam perkhidmatan
mereka adalah kerana e-dagang kini semakin meluas digunakan di kalangan
masyarakat internet terutamanya di negara – negara barat. Hal ini telah bermula
sejak pertengahan tahun 1990an lagi. Malah, e-dagang juga telah diakui oleh
syarikat – syarikat antarabangsa dan juga pakar- pakar pemasaran sebagai satu
sektor perniagaan dan pemasaran yang tidak boleh diabaikan lagi. E-dagang juga
telah menjadi satu alternatif wajib untuk apa jua jenis perniagaan yang ingin
pergi ke peringkat antarabangsa.
Salah
satu kebaikan dan keuntungan daripada menggunakan kaedah e-dagang ini adalah
perangkaian dan integrasi di antara semua syarikat – syarikat yang berhubung baik
sebagai pembeli, penjual ataupun penyedia perkhidmatan yang berkenaan. Dengan
menggunakan kaedah ini, pertukaran maklumat dan juga transaksi perniagaan dapat
dijalankan dalam sekelip mata. Cara ini dapat menggantikan cara yang dahulunya
mungkin dibelenggu oleh kerenah birokrasi dan juga pengisian borang – borang
kertas. Secara idealnya, semua ini dapat dijalankan dengan lebih efisyen oleh
semua pihak yang terlibat dalam rangkaian e-dagang. Kaedah ini juga tidak
dibelenggu oleh isu – isu ketidakserasian ataupun piawai teknologi dan juga
telekomunikasi yang tidak serupa. Ini telah ditawarkan oleh teknologi internet
yang menggunakan protokol telekomunikasinya yang dipanggil TCP/ IP yang telah
diterima pakai sebagai satu piawaian yang membolehkan sebarang pelantar
komputer dapat saling berhubung dan juga bertukar maklumat dengan mudah. Para
pengguna web juga dapat berinteraksi dengan dunia web dengan mudah dengan hanya
menggunakan ssebuah perisian pelayar.
Penggunaan
e-dagang oleh sesebuah syarikat juga dapat membantu mengintegrasikan semua
bahagian dalaman syarikat tersebut dengan sesebuah transaksi perniagaan untuk
meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada para pelanggan. Sebagai contoh,
apabila pelanggan membuat penempahan pembelian melalui e-dagang, tempahan
tersebut boleh dihantar dengan serta merta kepada beberapa bahagian dalaman
yang berkenaan. Bahagian itu adalah seperti bahagian penjualan, bahagian
logistik dan juga bahagian pembuatan. Oleh itu, pengkoordinasian dalaman untuk
memenuhi pesanan tersebut akan menjadi lebih efisyen.
3. Masyarakat
Apa
yang diharapkan oleh e-dagang adalah kecepatan penghantaran dan juga penerimaan
barangan ataupun perkhidmatan. Di samping itu juga, terdapat maklumat produk
yang lebih terkini dan rapi serta terdapat kemudahan membuat pesanan online.
E-dagang juga mengharapkan peningkatan usaha pemasaran massa dan juga
penyingkiran orang tengah. Seandainya kesemua ini dapat diwujudkan maka
matlamat mutakhir adalah harga barangan dan juga perkhidmatan akan menjadi
lebih murah dan juga kompetitif. Sesebuah syarikat atau individu mampu
melakukan transaksi jual beli dari dan di mana sahaja di dunia ini. Pra syarat
yang terpenting untuk menjalankan perniagaan dalam suasana e-dagang ini adalah
pemilikan kelengkapan IT yanng sesuai dan juga prasarana telekomunikasi yang
akan membolehkan anda mengakses internet. Dengan itu, lebih ramai lagi individu
akan bekerja di rumah serta mengurangkan perjalanan untuk membeli belah. Selain
itu juga, kesesakan trafik dan pencemaran udara dapat dikurangkan. Harga
barangan juga akan menjadi lebih murah dan kos hidup juga akan menjadi lebih
murah.
vi. Kesimpulan
Secara
keseluruhnya, e-dagang adalah landasan perniagaan melalui Internet yang membawa
pelbagai perubahan dalam kehidupan masyarakat peniaga dan pengguna pada abad
ini. Melalui e-dagang, peniaga mempunyai peluang untuk memperolehi maklumat
mengenai sesuatu produk atau perkhidmatan yang berada di pasaran. Walau
bagaimanapun, pelaksanaan strategi pemasaran melalui laman web perlulah
mempunya unsur fleksibel memandangkan perubahan pasaran yang sentiasa
berubah-ubah dan sukar diramalkan.
Selain
itu, konsep perniagaan e-dagang telah mencetuskan satu fenomena yang baru di
dalam bidang perniagaan, bukan sahaja di Malaysia, malahan di seluruh dunia.
Perniagaan yang berlandaskan kepada penggunaan sistem dalam talian di dalam
industri teknologi maklumat ini telah memberikan satu impak yang amat baik
terhadap perkembangan pesat dalam bidang perniagaan. Boleh dikatakan perubahan
dalam industri IT adalah yang paling pantas sejak bermulanya revolusi
perindustrian pada abad ke-19 dahulu. Industri IT adalah dinamik sekali apabila
ia mengambil masa kurang daripada 20 tahun untuk berkembang.
VII. Rujukan
Ang
Chiew Seng. 2012. E- Dagang kuasa penggerak perniagaan
baru.
Majalah
Ekonomi, September : 28-32.
Abdul
Manaf Bohari. 2005. Isu-Isu Profesional ICT Di Malaysia.
Petaling
Jaya, Selagor : IBS Buku Sdn. Bhd.
Ahmad
Shabery. 2015. Potensi E-Dagang Belum Dimanfaatkan
Sepenuhnya.
Bernama,
29 Jun 2015
E-Dagang
: Satu konsep perniagaan baru. ( 2013 ) .
Berita
Harian, 23 Mac : 10.
E-Dagang
dan perniagaan melalui internet. ( 2006 ) .
Muhamad
Ridzuan Amin Lina Ahmad. 2009. E-dagang Dan Anda.
Selangor
: Pustaka Seri Idaman.
No comments:
Post a Comment