Sunday, 27 November 2016

PELANCONGAN

https://www.google.com/alif1988nt2



1.0  PENGENALAN
           
            Pelancongan merupakan industri perkhidmatan utama yang kian berkembang maju dan mendatangkan keuntungan besar dalam bentuk tukaran asing serta memasyhurkan Malaysia di mata dunia. Pelancongan juga merupakan industri penting di Malaysia. Sejak awal lagi, pihak kerajaan memandang serius perkembangan industri ini di negara kita kerana sumbangan sektor ini yang sangat besar terhadap pertumbuhan ekonomi negara. Di dalam pentadbiran kerajaan, Jabatan Pelancongan telah pun mula diwujudkan di bawah Kementerian Perdagangan Malaysia pada tahun 1959. Malah, dalam Rancangan Malaysia Kedua tahun 1971 – 1975, sektor pelancongan merupakan antara sektor yang mendapat penekanan khusus dengan peruntukan tertentu, dan akhirnya pada tahun 1987, Jabatan Pelancongan dinaiktaraf kepada Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan, diketuai oleh YB Tan Sri Dato’ Sabbaruddin Chik. (Portal Rasmi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, 2015).


           
Pelancongan menjadi suatu bidang pelaburan bijak yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang kesemuanya berperanan dalam pembangunan Malaysia menuju negara maju dalam abad ini. Potensi industri pelancongan sebagai penjana ekonomi baru negara hanya dapat direalisasikan jika usaha-usaha memajukan dan membangunkan industri pelancongan diberi penekanan yang sewajarnya. Isu-isu seperti pelancongan eko, alam sekitar, visa, kemudahan lapangan terbang, kebersihan persekitaran, sistem pengangkutan dan keselamatan pelancong, semuanya menyumbang secara positif dan negatif kepada jumlah pelancong yang melawat Malaysia. Kejayaan industri pelancongan tidak semata-mata bergantung kepada kempen dan promosi galakan melalui pengiklanan yang melibatkan perbelanjaan berjuta-juta ringgit di dalam dan luar negara.

2.0  APA ITU INDUSTRI PELANCONGAN

Pelancongan boleh didefinisikan sebagai satu kegiatan multidimensi dan pelbagai yang menyentuh aspek kehidupan dan aktiviti ekonomi. Malah, pelancongan tidak semuanya bertujuan untuk keseronokan atau berhibur tetapi juga merangkumi pelancongan perniagaan, pelancongan kesihatan, pelancongan sukan dan lain-lain. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa industri pelancongan merupakan suatu industri yang menawarkan kemudahan dan perkhidmatan kepada orang ramai untuk melancong. Industri pelancongan bukan sahaja melibatkan ketibaan pelancong dari luar, malah luar negara. Di Malaysia, industri pelancongan adalah di bawah seliaan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan dengan di sokong oleh agensi-agensi penggalakan pelancongan yang ditubuhkan secara berperingkat mengikut keperluan. 

Sebelum industri pelancongan mendapat perhatian kerajaan, sektor pertanian seperti getah dan hasil bumi seperti bijih timah lebih mendominasi ekonomi negara. Pada awal tahun 70an, kedua-dua sektor ini telah menyumbang sebanyak 45% kepada KNK negara (Badaruddin Mohammad dan Nimatul Adha Nordin, 2008). Sungguhpun demikian, dengan didorong oleh kestabilan politik dan ekonomi yang semakin mampan, industri pelancongan sedikit sebanyak mula menunjukkan perkembangan yang positif. Pada masa tersebut, kedatangan pelancongan semakin meningkat dan mula membuka mata kerajaan agar memberikan tumpuan yang sewajarnya dengan membuat langkah-langkah strategik untuk membaik pulih infrastruktur serta kawasan-kawasan yang boleh menarik lebih ramai pelancong. Pada awal tahun 60an jumlah pelancong yang memasuki Malaysia hanyalah 23,000 orang sahaja berbanding seramai 77,000 orang pada tahun 1970. Lonjakan ini adalah dengan purata kedatangan pelancong sebanyak 14.4% setahun (Yahya Ibrahim, 2010).

Menurut Yahya Ibrahim (2010), dengan bantuan daripada pihak swasta, kerajaan telah berjaya menambah lebih banyak kemudahan-kemudahan asas bagi meningkatkan keselesaan pelancong yang datang. Ini termasuklah penyediaan bilik penginapan atau hotel yang dibuat dengan berpandukan kepada piawaian antarabangsa. Jumlah bilik terus meningkat secara drastik kepada 6000 buah pada tahun 1970 berbanding 1900 buah pada pertengahan tahun 60an. Malah, dengan perkembangan positif yang ditunjukkan dalam industri pelancongan negara, ia secara tidak langsung telah membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Kini Malaysia diiktiraf pada peringkat global sebagai antara destinasi pelancongan utama, dengan kedudukan di antara 10 teratas dari segi ketibaan pelancong dan 15 antara teratas dari segi penerimaan global. Industri pelancongan juga merupakan penyumbang yang penting kepada ekonomi Negara. Pelancongan menjadi suatu bidang pelaburan bijak yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang kesemuanya berperanan sebagai pembangunan Malaysia menuju negara maju dalam abad ini.

Malaysia mempunyai kedudukan permulaan yang kukuh untuk melonjakkan dirinya menjadi destinasi pelancongan yang utama. Industri pelancongan sudah sememangnya besar, telah pun berkembang secara tekal dengan pantas untuk tempoh 10 tahun yang lepas dan juga mempunyai kedudukan daya saing global yang kukuh. Asas yang kukuh ini dapat dimanfaatkan untuk meningkatkan sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi Negara.

3.0  TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN


Pelbagai cara dilakukan pada tahap ini untuk menarik lebih ramai pelancong ke destinasi yang disediakan. Langkah-langkah promosi dan pemasaran akan turut dilakukan. Pada tahap ini biasanya persekitaran fizikal akan dieksploitasi sebanyak mungkin untuk menampung kunjungan lebih ramai pelancong. Apabila persekitaran fizikal tidak lagi mampu untuk dieksploitasi untuk pembangunan seterusnya destinasi tersebut dianggap sudah mencapai tahap tepu. Pada peringkat ini bilangan pelancong telah melebihi daya tampung fizikal dan psikologi. Keadaan seperti ini akan menyebabkan daya tarikan destinasi berkenaan akan mula merosot dan mengakibatkan pelancong mencari destinasi alternatif (Sulong Mohamad 2000). Sekiranya perkara ini berlaku destinasi lama bukan hanya mengalami pengurangan pengunjung, tetapi juga akan mengakibatkan kemerosotan kualiti persekitaran fizikalnya. Destinasi yang lama akan hanya dikunjungi semula apabila ia mampu memberikan saingan kepada destinasi baru.

Perkembangan sektor pelancongan di Malaysia telah dipengaruhi oleh perubahan yang besar dan potensi industri pelancongan pada masa hadapan.  Memandangkan industri pelancongan kini merupakan satu pemangkin kepada pendapatan negara, maka pendekatan yang bersepadu dilaksanakan dalam perancangan dan perlaksanaan industri pelancongan secara mampan (Nurul Ashila Khalid, 2006).

Pada era tahun 60-an, sektor pelancongan masih belum memainkan peranan yang penting terhadap perkembangan ekonomi negara. Kerajaan pada ketika itu memberi tumpuan kepada sektor hasil bumi seperti bijih timah dan getah. Walaubagaimanapun, sektor pelancongan negara telah mula dilihat mengalami perkembangan positif pada era tahun 70an. Ketibaan pelancong melalui udara dan air ke Malaysia telah meningkat.

Sektor pelancongan negara dilihat semakin berkembang pada awal tahun 80-an. Pada ketika ini negara sudah aman daripada ancaman komunis dan juga ancaman luar. Pada tahun 1987, Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan telah ditubuhkan. Kemudian pada tahun 1990 kerajaan telah menaiktaraf kementerian tersebut kepada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. Dengan penubuhan tersebut, ia telah merancakkan lagi pembangunan industri pelancongan negara.


4.0  KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN INDUSTRI PELANCONGAN TERHA                            DAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA

Sektor industri pelancongan mempunyai kepentingan dan sumbangannya terhadap pembangunan Negara ini. Dari segi ekonomi,sektor pelancongan dapat meningkatkan ekonomi negara dari segi pengaliran wang asing masuk ke negara kita. Pelancong yang datang dari negara luar harus menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia sebelum boleh berbelanja di sini. Ini dapat dilakukan sama ada di bank tempatan atau di pusat pertukaran mata wang asing. Mata wang asing ini kemudian disimpan untuk digunakan ketika membiayai perbelanjaan mengimport barang dari luar negara. Peniaga mata wang asing juga mendapat keuntungan daripada perniagaan yang dijalankan. Pengaliran masuk mata wang asing ke negara kita bukan sahaja menguntungkan entiti perniagaan bahkan dapat digunakan untuk membeli barangan keperluan asas untuk rakyat tempatan dari luar negara.

Di samping itu, sektor pelancongan juga dapat memajukan bidang perniagaan di Malaysia. Ini adalah kerana pelancong asing yang datang ke Malaysia memerlukan tempat penginapan, makanan dan minuman, perkhidmatan pengangkutan, juru pandu pelancong dan perkhidmatan yang lain-lain. Pelancong asing amat menggemari makanan sama ada makanan tradisonal mahu pun makanan barat di Malaysia. Mereka diberi pilihan yang amat banyak sama ada menikmati makanan di hotel bertaraf lima bintang, medan selera yang besar dan berhawa dingin mahupun di kedai dan warung yang terletak di tepi jalan. Mereka juga boleh menikmati hidangan makanan laut di restoran yang didirikan secara terapung di atas air. Sambil menikmati makanan, mereka dapat menghirup panorama yang amat cantik dan menghirup udara segar di tepi laut. Permintaan yang tinggi terhadap makanan ini mewujudkan peluang perniagaan yang luas kepada usahawan tempatan. Pusat-pusat penginapan juga giat dibina bagai cendawan tumbuh selepas hujan di kawasan peranginan seperti di pulau dan tepi pantai.

Dari segi politik, sektor pelancongan dapat memperkenalkan negara Malaysia ke seantero dunia. Misalnya, melalui kejohanan perlumbaan kereta Formula 1 di litar Sepang, Sukan Komanwel 1998, kita dapat mempopularkan negara kita dalam kalangan peminat sukan dunia. Selain itu, kita dapat membuktikan bahawa kita mampu menjadi tuan rumah bagi sukan berprestij dunia yang lengkap dengan pelbagai kemudahan prasarana. Slogan ‘’Malaysia Boleh’’ telah membuktikan keupayaan negara kita dalam penganjuran sukan yang bertaraf antarabangsa tersebut. Melalui penganjuran Kejohanan F1, Malaysia dapat dipromosi ke seluruh dunia dengan kos yang rendah melalui siaran langsung kejohanan tersebut ke seluruh dunia. Ini telah membuktikan bahawa tarikan penganjuran sukan bertaraf dunia bukan sahaja menggalakkan kedatangan pelancong ke negara kita bahkan dapat mempromosi Malaysia kepada dunia luar secara meluas dengan kos yang minima.

Sebagai sebuah negara yang menjanjikan percutian bertaraf antarabangsa kepada pelancong, Malaysia sememangnya amat bertuah kerana dikurniakan dengan bentuk muka bumi serta geografi yang indah. Ia merupakan daya penarik terkuat yang dimiliki oleh Malaysia sehingga menjadi tumpuan pelancong daripada China, Timur Tengah dan Eropah. Justeru itu, adalah wajar sekiranya pihak kerajaan berganding bahu bersama-sama dengan sektor swasta bagi mengembeleng tenaga dengan mempromosikan pusat-pusat pelancongan ini agar kestabilan ekonomi dapat dicapai dengan wujudnya aliran matawang asing ke dalam Malaysia. 


5.0  HALANGAN DAN CABARAN INDUSTRI PELANCONGAN

Pelbagai risiko yang perlu dititik beratkan, ini kerana dalam bidang industri pelancongan juga mempunyai kebaikan dan keburukannya. Walaupun negara Malaysia merupakan salah sebuah negara pilihan pelancong luar dan dalam negara namun masih kebimbangan dalam risiko yang dihadapi. Namun demikian kita perlu seiring dengan kemajuan industri pelancongan dengan negara luar. Sektor pelancongan di negara kita berkembang maju dan menjadi sumber pendapatan negara yang penting. Hal ini menyebabkan tempat pelancongan di negara ini dibuka dengan banyak seperti cendawan selepas hujan. Kerajaan telah menggerakkan semua agensinya untuk memastikan sektor pelancongan berkembang pesat sejajar dengan pembangunan negara yang pantas. 

Namun, masih ada ruang dan yang wajar dimanfaatkan oleh semua pihak untuk memastikan semua pihak mendapat faedah daripada perkembangan sektor ini. Jika ditinjau dengan mendalam terdapat banyak cabaran yang dihadapi oleh sektor pelancongan di negara kita pada masa depan. Antara cabaran yang dihadapi termasuklah persaingan sektor pelancongan dengan negara-negara yang lain. Hal ini demikian, bukan sahaja negara kita tetapi negara-negara yang lain juga mengetahui kebaikan dan kepentingan sektor pelancongan terhadap sesebuah negara. Oleh itu banyak negara mempromosikan pelancongan di negara mereka dan kita hendaklah bersaing dengan mereka untuk menjadi destinasi utama pelancong. Oleh itu, kita haruslah membuat persediaan yang cukup untuk menarik para pelancong ke negara kita.

Persaingan sememangnya wujud dalam mana-mana bentuk industri atau perniagaan di seluruh dunia. Persaingan yang dihadapi merupakan faktor utama sama ada untuk menjadikan sesebuah industri itu terus kukuh mahupun lingkup. Dalam industri pelancongan ini, cabaran yang dihadapi datangnya daripada persaingan tawaran atau perkhidmatan yang negara mampu tawarkan dibandingkan dengan apa yang ada pada negara-negara jiran seperti Thailand, Singapura dan Indonesia. Hal ini disokong oleh keunikan negara masing-masing dan bagaimana untuk menggunakan tarikan ini sebagai faktor yang menentukan jumlah kemasukan pelancong.  

Bagi menangani isu ini, kementerian bertanggungjawab perlu lebih proaktif dalam mempromosikan keunikan Malaysia di mata dunia dengan menjalankan program-program atau aktiviti yang boleh melonjakkan lagi nama Malaysia di persada antarabangsa. Sekiranya perancangan yang dibuat lebih baik dari semasa ke semasa, pelancong akan terus berkunjung walaupun telah melawat negara ini pada tahun-tahun sebelumnya.

Di samping itu, pencemaran alam sekitar juga merupakan salah satu cabaran sektor pelancongan di negara kita pada masa depan. Hal ini disebabkan, pencemaran alam sekitar kebelakangan ini menjadi semakin buruk akibat sikap tidak bertanggungjawab segelintir ahli masyarakat dan telah merosakkan kecantikkan alam sekeliling kita. Pada masa kini, negara kita mempunyai alam sekeliling yang cantik sekali dan telah menjadi tulang belakang bagi sektor pelancongan di negara kita. Jika pencemaran alam sekitar menjadi buruk, sektor pelancongan di negara kita pasti dijejaskan kerana pelancong-pelancong  hendak menikmati persekitaran yang cantik dan bersih bukan yang kotor serta busuk.

Bukan itu sahaja, kebudayaan tempatan yang semakin dilupai oleh orang ramai juga merupakan salah satu faktor. Pada era globalisasi ini, terdapat ramai remaja mengabaikan kebudayaan sendiri dan mempelajari budaya Barat. Remaja hari ini beranggap bahawa mereka akan diketawai oleh kawan mereka jika mereka mewariskan budaya daripada nenek moyang mereka. Kebudayaan merupakan faktor yang penting dalam sektor pelancongan kerana pelancong-pelancong ini ingin merasai kebudayaan yang tidak sama di negara lain. Banyak kebudayaan tempatan semakin dilupai seperti  permainan, seni persembahan yang tradisional dan seandai-andainya.


Konkluksinya, negara kita akan menghadapi banyak cabaran dalam sektor pelancongan pada masa depan. Kita sebagai ahli masyarakat haruslah menggemblengkan tangan “bagai aur  dengan tebing” untuk menghadapi segala cabaran masa  depan. Marilah Kita bersama-sama menghadapi cabaran dan menjanjikan sektor pelancongan sebagai tulang ekonomi di negara kita.


6.0  SISTEM SOKONGAN OLEH PIHAK KERAJAAN DAN SWASTA UNTUK PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN MALAYSIA

Pada tahun 1972, Akta Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia 1972 telah diluluskan oleh Parlimen dan mendapat persetujuan Diraja dan dengan ini Perbadanan menjadi sebuah badan berkanun.  Ahli-ahli Lembaga Pengarang adalah dilantik oleh Y.B. Menteri Perdagangan dan Perindustrian dan adalah bertanggungjawab menjalankan tugas-tugas Perbadanan dan pentadbiran am mengenai hal ehwal dan urus Perbadanan. Di dalam menjalankan tugas-tugas yang diperuntukkan, garis-garis yang ditetapkan oleh Perbadanan adalah seperti memperkenalkan Malaysia di dalam pasaran antarabangsa dan serantau, menambahkan perjalanan warganegara Malaysia di masa cuti di antara negeri bagi menggiatkan lagi perkembangan pelancongan dalam negeri menyertai dalam pembangunan fizikal industri pelancongan, mengadakan perhubungan perwakilan dan menjalani tugas-tugas yang berhubung dengan pelancongan.

Antarabangsa dan serantau, menempatkan Malaysia sebagai pusat konvensyen, mengikuti perkembangan pembangunan dan mempastikan keperluan sekarang dan masa depan bagi pelancong-pelancong dalam negeri dan luar negeri dan juga membuat pengesyoran bagi pembangunan Wilayah, mengumpul, mengolah data-data pelancongan dan keterangan-keterangannya bagi penggunaan statistik pelancongan, mengatur, mengawal dan menentukan Industri Pelancongan berkembang bagi kepentingan negara.

Pelbagai aktiviti yang menarik telah  diadakan oleh pihak kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan. Aktiviti yang dimaksudkan adalah seperti  pameran kejohanan sukan bertaraf dunia termasuklah pameran Maritim dan Udara Langkawi (LIMA) dan Kejohanan Lumba Basikal Tour de Langkawi. Kejohanan-kejohanan dan pameran ini perlu dirancang dengan teliti agar dapat dijalankan sepanjang masa dengan promosi yang lengkap dan meluas. Penganjuran sukan bertaraf antarabangsa dapat memperkenalkan negara kepada perwakilan atau atlet-atlet dari luar negara seterusnya dapat menarik kedatangan pelancong dari seantero dunia dan membuktikan kepada mereka bahawa Malaysia bukan sahaja cemerlang dari segi penganjuran sukan bertaraf antarabangsa tetapi juga terbilang dalam bidang perlancongan. Kesannya, kedatangan pelancong ke negara kita juga akan berterusan tanpa menunggu musim-musim tertentu sahaja.

Salah satu cara sokongan kerajaan dalam meningkatkan industri pelancongan adalah melalui, fungsi tourism Malaysia. Tourism Malaysia akan memanfaatkan promosi dan pemasaran digital sepenuhnya melalui penggunaan perkakasan interaktif dan media sosial yang inovatif untuk menawarkan pengalaman pelancongan yang disesuaikan mengikut keperluan segmen pasaran khusus. Media sosial akan digunakan untuk menguasai pasaran pelancong memandangkan pandangan dan ulasan dalam talian menjadi semakin popular sebagai rujukan kepada pelancong dalam membuat keputusan pengembaraan. Peserta industri akan digalakkan untuk memaksimumkan potensi pemasaran digital dengan memanfaatkan platform yang disediakan oleh Tourism Malaysia. Platform pemasaran akan dipertingkatkan untuk lebih mesra pengguna, interaktif dan mempunyai kandungan yang menarik dan relevan.

Pembangunan dan pelaksanaan produk serta kemudahan secara bersepadu antara agensi Kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dengan pihak berkuasa tempatan akan dipertingkatkan. Usaha ini adalah untuk membolehkan kecekapan dan keberkesanan dalam pembangunan pelancongan secara lestari dengan penggunaan sumber secara optimum dapat dicapai. Semua projek pelancongan akan dibangunkan berdasarkan Dasar Pelancongan Negara.


7.0  LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN INDUSTRI PELANCONGAN

Memandangkan Malaysia mempunyai potensi yang besar dalam bidang pelancongan, inisiatif yang efisien perlulah diambil untuk memajukan industri pelancongan di tanah air kita (Tan Wan Hin, Yahya Ibrahim, 2005). Langkah yang primer ialah pihak kerajaan perlulah memperbanyakkan lagi tempat-tempat pelancongan di negara ini untuk menggalakkan lebih banyak pelancong antarabangsa datang ke negara kita dan mengenal pasti tempat-tempat pelancongan yang baru dan menarik di negara ini. Dengan itu, para pelancong akan mempunyai banyak alternatif tempat-tempat untuk dilawati. Oleh itu, mereka tidak akan berasa bosan kerana melawat tempat yang berlainan. Sebaliknya, para pelancong akan lebih meluaskan ilmu pengetahuan seseorang pelancong itu (Nurul Aminah dan R.Ravendran, 2009). 

Diantara langkah-langkah yang perlu diambil dan yang perlu ditekankan adalah dengan memperbanyakkan tempat pelancongan yang baru serta mengenal pasti tempat-tempat menarik yang baru, serta memajukan kemudahan pengangkutan dan  menyediakan kemudahan asas untuk para pelancong. Selain daripada itu juga kita seharusnya mengekalkan keamanan negara. Menjalankan promosi secara besar-besaran juga amatlah perlu untuk memperkenalkan negara Malaysia kepada dunia luar. Malaysia merupakan sesuatu negara tropika yang indah, aman dan sedang bergerak ke arah mencapai status negara perindustrian yang maju. Lantaran itu, tidak hairanlah jika negara ini menjadi tumpuan para pelancong dari seluruh pelosok dunia dan seantero dunia sejak belakangan ini.

Memandangkan Malaysia mempunyai potensi yang besar dalam bidang pelancongan, inisiatif yang efisien perlulah diambil untuk memajukan industri pelancongan di tanah air kita. Langkah yang primer ialah pihak kerajaan perlulah memperbanyak tempat pelancongan di negara ini untuk menggalakkan lebih banyak pelancong antarabangsa datang ke negara kita. Kerajaan Malaysia juga perlulah mengenal pasti tempat-tempat pelancongan yang baru dan menarik di negara ini dan berusaha utk memajukannya. Dalam kondisi ini, para pelancong akan mempunyai banyak alternatif tempat-tempat untuk dilawati. Oleh itu, mereka tidak akan berasa bosan kerana melawat tempat yang berlainan. Sebaliknya, para pelancong akan lebih meluaskan ilmu pengetahuan seseorang pelancong itu. Contohnya, bangunan bersejarah di Malaysia, Kota A Famosa, tugu-tugu lama peninggalan penjajah, Muzium Negara dan lain-lain perlulah dijaga dan akan menjadi tarikan pelancong dari negara asing. Bangunan itu telah membuktikan peristiwa bersejarah bahawa negara kita pernah dijajah oleh negara asing. Dengan ini, dapat memajukan industri pelancangon di Malaysia. Sistem pengangkutan juga perlu dimajukan kerana ianya merupakan salah satu langkah yang efektif untuk memajukan industri pelancongan di ibu pertiwi ini. Dengan ini, sistem pengangkutan yang sistematik akan memudahkan pelancong asing pergi dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain.

 Agensi penerbangan haruslah menawarkan pakej istimewa atau tambang murah untuk pelancong antarabangsa yang ingin bercuti di Malaysia. Penganjuran kempen oleh Kementerian Pelancongan Malaysia juga dikatakan dapat meningkatkan jumlah pelancong ke negara ini. Penganjuran kempen ini dilaksanakan oleh pihak Kementerian Pelancongan dengan membuat lawatan rasmi ke luar negara bagi mempromosikan kebudayaan dan cara hidup masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Contohnya, lawatan rasmi Yang Berhormat Dato’ Sri Dr Ng Yen Yen ke Shanghai sempena dengan Ekspo Dunia 2010. Keadaan ini akan menarik minat pelancong antarabangsa berkunjung ke Malaysia dan merasai sendiri pengalaman dan keunikan yang terdapat di negara ini. Selain itu, kempen ‘Malaysia Truly Asia’ juga dapat menggalakkan pelancong antarabangsa untuk berkunjung ke Malaysia. Tambahan lagi kerajaan hendaklah memastikan kualiti servis atau perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelancong adalah terjamin mutunya. Kerajaan juga haruslah memastikan agensi pelancongan melatih para pekerja yang terlibat dengan pelbagai perkhidmatan pelancongan seperti perhotelan, agensi pemandu pelancong, pengangkutan dan lain-lain. Sebagai contoh, agensi pelancongan haruslah melatih dan mengupah pemandu pelancong yang berpengalaman serta fasih bertutur dalam pelbagai bahasa, Ini untuk memudahkan pelancong dalam mendapatkan maklumat tentang sesuatu perkara yang menarik minat mereka untuk mengetahuinya secara lebih mendalam. 

Selain itu, rakyat Malaysia haruslah bersikap ramah dan memberi layanan yang baik kepada pelancong. Pelancong yang dilayan dengan ramah akan merasakan kedatangan mereka ke tempat tersebut dihargai dan dialu-alukan oleh penduduk di kawasan berkenaan. Keadaan ini secara tidak langsung akan mendorong mereka untuk membuat kunjungan kembali ke destinasi tersebut setelah mengimbas kembali saat-saat mereka dilayan dengan penuh mesra oleh penduduk tempatan.


8.0  RUMUSAN

Perspektif tentang sektor pelancongan di Malaysia telah menjangkau segmen di luar tarikan keindahan alam semula jadi. Strategi kepelbagaian segmen tarikan pelancongan memberikan kelebihan kepada Malaysia untuk menawarkan produk pelancongan yang lebih berdaya saing. Sumbangan sektor pelancongan terhadap pendapatan negara akan terus meningkat. Kedudukan ekonomi, politik, sosial dan keselamatan yang baik menjamin bahawa negara ini akan menjadi pilihan utama pelancong asing. Kedatangan hampir 30 juta pelancong asing saban tahun membuktikan bahawa Malaysia memiliki masa depan yang sangat cemerlang dalam sektor pelancongan. Kini terdapat pelbagai langkah yang dapat dirancang dan dilaksanakan untuk meningkatkan sektor pelancongan di negara kita.  Semua pihak hendaklah tampil dan menunjukkan iltizam yang tinggi untuk membantu kerajaan mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang hebat, bak kata pepatah kalau tidak dipecahkan ruyung, di mana akan mendapat sagunya.  Jika tidak, segala keunikan dan kehebatan budaya pelbagai kaum di negara ini akan sia-sia dan tidak dapat diketengahkan untuk dinikmati oleh pelancongan tempatan dan mancanegara.  Kerjasama dan kesungguhan semua pihak yang terbabit akan menonjolkan Malaysia sebagai sebuah destinasi pelancongan yang terkenal di dunia.


























9.0  RUJUKAN

l  Badaruddin Mohammad, Nimatul Adha Nordin. (2008). Perancangan Pelancongan. Dewan Bahasa dan Pustaka.
l  Nurul Aminah, R.Ravendran. (2009). Pelancongan dan Rekreasi. Teks Tingkatan 4 & 5. Dewan Bahasa dan Pustaka.
l  Nurul Ashila Khalid. (2006). Pelancongan Membeli Belah: Kepuasan Pengunjung Terhadap Kemudahan-Kemudahan Awam Di Pekan Borong Nilai 3, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah Jabatan Geografi, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
l  Portal Rasmi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, 2015.
l  Sulong Mohammad. (2000). Pengurusan Persekitaran Di Malaysia: Isu Dan Cabaran. Bangi: Pusat Pengajian Siswazah, Universiti Kebangsaan Malaysia.
l  Tan Wan Hin, Yahya Ibrahim. (2005). Pelancongan Pulau di Malaysia. UTHM, Pengajian Tinggi Malaysia.

l  Yahya Ibrahim. (2010). Pembangunan Pelancongan Dan Perubahan Komuniti. Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments:

Post a Comment